RCEK, RCEJ a historické modely![]() 8.-9.6.2013 - RCEK soutěžePropozice: Propozice-RCEK2013.docNěmecký modelářský magazín "Die Modellbauer" na kanálu DMAXWeb: Die ModellbauerSatelit: Astra 19,2° E 21.-22.7.2012 - RCEK soutěžePropozice: Propozice-RCEK2012.docVýsledky: RCEK-628.html RCEK-630.html 13.8.2011 - Hranický pohár RCEK - 3. soutěž, superfinále a klub. soutěž F5J-EuroVýňatek z Grantové zprávy:V srpnovém víkendu dle plánu i propozic měla být odlétána 3. soutěž Hranického poháru RCEK, dále 3-kolové superfinále poháru a klubová soutěž F5J-Euro. Přihlásilo se celkem 34 + 7 soutěžích z celé ČR i ze Slovenska, a to včetně bratří Novotných z Chomutova, republikového trenera Jiřího Veselovského z Prahy atd. Bohužel všechno dopadlo trochu jinak. Z počátku sobotního dne začalo vše dle plánu – už v 9,30 hod. se začalo na 9 startovištích soutěžit a obě soutěže RCEK i F5J-Euro se tak rozeběhly. Odlétali jsme 2,5 kola a přišla první cca 40 minut dlouhá přeháňka. Soutěže byly na cca 50 minut přerušeny a pokračovalo se až po dešti. Do 16 hod. jsme už i za účasti starostky města Hranice Ing. Radky Ondriášové odlétali zbývající kola – celkem se odlétalo 5 kol obou soutěží a připravovali jsme vyvrcholení celé akce – finále RCEK na 1x 15 minut a superfinále vítězů všech 3. soutěží na 3x 15 minut o Hranický pohár RCEK, který věnovala právě starostka Města. Bohužel příroda zasáhla znovu a krátce po 16 hodině se přihnal silný vítr a deštivé tornádo s kroupami poničilo celé technické zázemí – hlavní stan, PC a audio zařízení, modely letadel připravené na finále a superfinále a zaplavilo celou letišní plochu vodou ... Video: www.youtube.com Po této cca 1/2 hodinové bouři nebylo možno v soutěži pokračovat. Bylo rozhodnuto o tom, že se finále RCEK nepoletí a bude tedy zrušeno – soutěže jsou ovšem platné a budou započteny jako oficiální do celostátního žebříčku (byly odlétány kvalifikační kola, což pro uznání soutěží postačuje). Rovněž se rozhodlo, že i superfinále bude zrušeno a to vzhledem k tomu, že technika pořadatele i modely superfinalistů byly poškozeny. Starostka města Hranice paní Ing. Radka Ondriášová na základě výše uvedeného rozhodla, že pohár který měl být původně předán absolutnímu vítězi Hranického poháru RCEK 2011, bude využit pro další soutěž – konkrétně pro Mistrovství ČR ve volném letu, které náš klub pořádá letos v říjnu – opět na drahotušském letišti. Poté už v podvečerních hodinách nastalo odklizení trosek a poškozeného materiálu z letištní plochy. V dalších dnech byly zveřejněny oficiální výsledky, které byly opět zaslány na Svaz modelářů ČR. Navíc započalo jednání se Svazem o vzniklé škodě, které patrně ještě vyvrcholí jednáním s příslušnou pojišťovnou. O této 3. soutěži se lze dočíst i na webu LMK Polanka: Hranický pohár RCEK RCEK - výsledovka dle věkových kategorií RCEK - výsledovka - absolutní pořadí F5J-Euro (klubová soutěž) - výsledovka 9.7.2011 Opava-Holasovice a 6.8.2011 Olomouc - soutěže historických modelůNa další 2 soutěže se opět vydali 2 naši borci - Vojtěch Z. a SV. Prvním závodem byla soutěž "Opavský kmet 2011" a druhá soutěž na letišti Olomouc-Neředín. Oba soutěžili v kat. "400". V obou soutěžích zvítězil po rozletávání Vojta Z., SV byl 2x 5.Výsledky a foto: LMK Minerva Opava 10.7.2011 - Hranický pohár RCEK - 2. soutěž a soutěž RCEJZa bezoblačného tropického počasí se v neděli - den po klubové akci "Hranické polétání" konala 2. soutěž RCEK/RCEJ. Borci z našeho klubu se opět neztratili - Zbyněk Smola vyhrál kategorii RCEJ a mladý junior L. Vaňura si v těžké konkurenci vybojoval ve finálovém letu RCEK vynikající 3. místo.RCEK - výsledovka dle věkových kategorií RCEK - výsledovka - absolutní pořadí RCEJ - výsledovka Info - stoupak.cz: diskuze 18.6.2011 - RCEK - Valašské KloboukyV sobotu 18. se konala další - na Moravě už v tomto pololetí poslední soutěž RCEK. Vzhledem k předpovědí počasí se opět očekávalo extrémní létání ve vichru a dešti, nicméně předpověď se nevyplnila. Ráno sice foukalo v nárazech až 10 m/s, ale vítr se postupně uklidňoval na přijatelných 3-5 m/s; občas ještě nárazově fouklo, ale na Klobouky to byl už jen větříček ....Přijelo 16 závodníků s modely typu Dajdalos (12), Q11 (3) a pouze jeden model nesl známky vlastní klasické konstrukce. Létalo se v podstatě ve svahovém teplém východním proudění za zamračené oblohy na 5-ti startovištích. Nalétat 10 minut tedy nebylo moc těžké. Překvapením ovšem bylo pozdní přistání po 10-té minutě u min. 2 závodníků, kteří si tak zapsali za přistání nulu, resp. -30 bodů. Našim dvěma borcům - SV a Petru B. se dařilo, nicméně výsledky po 5-ti kolech byly tak těsné, že nalétat 95,57% (Petr, 13. místo) a 94% bodů vítěze znamenalo až 15. místo (SV)....... K postupu do finále totiž nestačilo ani 3991 bodů - 99,77% (vítěz: 4000 bodů = 100%). Další info, foto a výsledky - LMK Polanka 11.6.2011 - Vsetín-Janová - soutěž historických modelů![]() Soutěž byla vyhlášena v kategorii CRC-E Sport 400, CRC-E Open, CRC-E 30 (polomakety v měřítku 1:30 poháněné elmotorem) a Texaco. Vojta soutěžil s modelem "Centaur" v kat. 400 i Open, SV soutěžil s modelem "Playboy-senior mini" v kat. 400. Oba naši borci ukázali, že několikaleté zkušenosti z kat. RCEJ a RCEK přináší své výsledky a tak Vojta v kat. 400 zvítězil a SV byl pátý, kdy mu jen těsně uniklo druhé místo po špatném přistání ve 3. kole při nárazovém větru až 8 m/s...... Stručně z pravidel CRC-E Sport 400 (historické modely poháněné elmotory ř. 400): - lze soutěžit s modelem postaveným podle stavebního výkresu nebo vzoru, který vznikl před 31.12.1954 a jeho výkres byl do tohoto data veřejně publikován - nejmenší plošné zatížení modelu je 24,4 g/dm2 - ke stavbě modelu je nutné použít klasické stavební materiály - smrk, dýhu případně balzu (uhlík, PS, EPP, kompozit atd. jsou zakázány) - soutěžící může do každé kategorie přihlásit až 2 modely rozdílného typu - jako elmotor je povolena řada 400 bez dalších úprav - lze použít elmotor Speed 400, Mig 400 apod. a to bez převodovky a s pevnou vrtulí - pohonná baterie se může skládat s max. 6 Nixx článků nebo 2 Li-Pol/Li-Ion článků - doba chodu elmotoru je 90 vteřin, doba letu 420 vteřin = maximum, přistání na vyhrazenou plochu, lze vykonat 2 pokusy v pracovním čase 10 minut - hodnocení: součet časů ze všech kol (obvykle se létají 3 kola) Stručně z pravidel CRC-E Open (historické modely poháněné elmotory): - rozdíl vůči 400 jsou: model musí být vůči předloze v poměru 1:1, lze použít jakýkoliv elmotor napájený 7 Nixx akumulátory nebo 2 Li-xxx akumulátory, doba motorového letu je 45 vteřin Úplná pravidla jsou k dispozici na webu klubu SAM 78: www.sam78.cz Výsledky: 400 a Open Další info: LMK Vsetín 4.6.2011 - Polanka RCEKDo nedaleké Polanky se naši borci vydávají velmi rádi - závod na polním letišti mimo civilizaci probíhal jako vždy na profesionální úrovni za účasti několika sponzorů a za prakticky jasného až polojasného téměř bezvětrného počasí. Z našeho klubu přijeli Radek S., SV a junior Luboš V. Soutěž se překvapivě konala na druhé straně polní příjezdové cesty a ne přímo na vysečeném model. letišti které sloužilo jen jako parkoviště, prostor pro tech. zázemí a pro malý bufet (klobáska za dvacet a chlazené pivko za 12 Kč se jen tak často nevidí ;-)Vlastní soutěž, které se zúčastnilo 26 moravských soutěžících, započala krátce po 9 hod. Létalo se na 7 startovištích a na 5 kol + finále. Vzhledem k tomu, že mělo dojít k zhoršení počasí, se tak se létalo bez prostojů a i plánovaná krátká přestávka po 4 kole byla nakonec zrušena. Dohlednost první 3 kola byla dosti mizerná - ranní opar se sice rychle rozptýlil, ale viditelnost modelů na modrém nebi byla i tak poměrně špatná. Naštěstí počasí se vyvíjelo a nebe postupně zakryla bílá oblaka - toho využil náš borec SV a ve 4. kole motoroval dlouhých 40 vteřin a vyletěl tak do výšky nad 400 metrů. To se ukázalo jako rozhodující, poněvadž ostatní soutěžící "spadli" všichni do 8 minuty, a to včetně místního favorita Radima B. který byl takto v podstatě vyřazen z bojů o přední místa (v 5. kole mu totiž hned při startu "zhořel" jeho elmotor a do 7-členného finále se již nedostal). SV tedy nalétal 1000 bodů a ve své skupině zvítězil rozdílem třídy. Smůlu měl náš Luboš V. který po 5-ti kolech skončil na 8. nepostupovém místě. Čest našeho klubu ve finále tak hájil pouze Radek S., který po velmi dlouhém a velmi těsném 15-ti minutovém finálovém letu skončil na 3. místě. Zajimavostí finálového letu byla ztráta modelu místného borce Honzy Bursíka - model ve velké výšce ztratil z dohledu a model mu uletěl .... naštěstí podle dostupných informací byl model v podvečer nalezen mnoho stovek metrů od místa startu a to dokonce nepoškozen. Při vyhlašování výsledků obdrželi všichni soutěžící hodnotné ceny od mnoha sponzorů - regulátory SPIN, přijímače Duplex, alkalické akumulátory, smršť. bužírky, katalogy apod. Další info, foto a výsledky - LMK Polanka 29.5.2011 - Hranický pohár RCEK - 1. soutěž a soutěž RCEJPo deštivé sobotě se v neděli utkalo 16 borců v kat. RCEK a 5 v RCEJ. Počasí již bylo slušné - polojasno až jasno, vítr postupně zesiloval až na 5 m/s. Létalo se na 8-mi startovištích a borci co létali obě kategorie se rozhodně nenudili. Za 3,5 hod. bylo hotovo a mohli jsme dvoudenní akci ukončit vyhlášením vítězů a likvidací technického zázemí.Do superfinále Hranického poháru RCEK postupují: Martin Vohralík, František Odehnal a R. Sohr. Výsledky: RCEK a RCEJ Další info a foto: LMK Polanka J.B. - fotky Tomáš B. - profifotky 21.5.2011 - Vsetín RCEK a RCEJSoutěž se konala na známém mikroletišti u Janové na Vsetínsku. Naši soutěžící vybojovali 2. a 3. místo v kategorii RCEJ, ovšem v kat. RCEK se nedostali ani do finále ...Další info: LMK Vsetín 14.5.2011 - Přáslavice RCEK a klubová soutěž F5JNa nedalekém polním letišti v Přáslavicích poblíž dálnice na Olomouc se setkali v sobotu prakticky všichni moravští borci létající kategorii RCEK. Vzhledem k tomu, že slovenští kolegové pořádající své soutěže F5J omezili počet startujících na 30, rozhodl se pořadatel z Mariánského údolí, že vypíše závod i F5J-Euro jako klubovou soutěž. Nakonec se na startovištích utkalo 27 závodníků v kategorii RCEK a 5 v kategorii F5J-Euro.Pořadí našich závodníků RCEK: 5. R. Sohr, 8. L. Vaňura, 18. V. Zima, 19. S. Vinklárek, 25. Zb. Smola Pořadí našich závodníků F5J-Euro: 2. R. Sohr, 4. L. Vaňura Další info a foto: LMK Polanka Sezona 2011Zima ještě neskončila, ale již se chystáme na sezonu RCEJ/RCEK 2011 - připravujeme několim modelů typu Daidalos s kterými budou soutěžit Vojta Z., S. Vinklárek, Luboš V. a možná i další.Petr B. bude závodit s Q11. 12.11.2010 - krádež modelů v BohumíněZ dílny v Bohumíně byly mimo jiné našemu kolegovi odcizeny následující věci:- větroň Orlík VT-16, rozp. 4,6 m , přijímač Duplex 8 - motorový větroň Fournier RF-3, rozp 3,8 m s motorek Axi + regulátor Spin 70 , přijímač Futaba PCM 9, 66 kan. - větroň Fox- 4m, trup laminát - větroň Fox - 3m trup laminát, křídlo konstrukční, přijímač Futaba FM 6, 66 kan. Mírně poškozený. - přijímač Futaba FM 8 - přijímač Futaba PCM 8, 66 kan. - elektromotor Mega BG, stejnosměrný Pokud byste náhodou zaznamenali nějakou zmínku o prodeji těchto věcí, prosím o informaci na tel. 603 215 294, Mirek Buryan POZN: zloději byli v prosinci 2010 dopadeni a modely - dosti poškozené byly již téměř všechny vráceny majiteli ... Máme sekací traktor !!!Ve středu 13.10.2010 v odpoledních hodinách jsme převzali od místní firmy Šobora - Hranice sekací traktor zn. MTD. Jedná se dvouválec s hydrostatickou převodovkou. Traktor bude určen pro pravidelné sekání letové modelářské plochy v jižní části letiště Aeroklubu Hranice a travnatých ploch přilehlých k hangárům Aeroklubu.![]() Fotoalbum Pozvánka na modelářskou výstavu do Křenovic u Brna- 30-31.10.2010 - pozvánka25.9.2010 - hranický borec v cizině II - seriál F5J Outrunner Žilina (Slovensko)Do Žiliny se vydal z našeho klubu náš nadějný junior Lubomír Vaňura s otcovským doprovodem. V silné česko-slovenské konkurenci nebylo lehké získat dobré umístění. Ale našemu kolegovi se to podařilo. Dostal se po 5-ti kolech do finále, kde skončil na vynikajícím 4. místě jako nejlepší junior.Další info: LMK Polanka - reportáž ze Žiliny včetně foto Výsledky: F5Jfun - úvodní strana 18.9.2010 - Den srdce v Teplicích n. B. - propagační akceV sobotu se v tradičním termínu uskutečnil v blízkých lázních Den srdce. Tak jako v minulosti byli pozváni i hraničtí modeláři, aby předvedli své modely a letové umění ve dvou startovacích oknech 10-11 hod a 14-15 hod.Akce se zúčastnili Honza V., Luboš V., SV, Karel B. a další. K vidění byl model závodního člunu na motor 26 ccm, RC motorka 1:5, Diablotin poháněný motorem 7,5 ccm, malé 3D elektroakroaty z EPP a statické ukázky velkých modelů letadel. ![]() ![]() ![]() ![]() 10.-12.9.2010 - hranický borec v cizině - Eurocup F5J Outrunner (Hungary)Eurocup je evropský seriál 3 mezinárodních závodů, jejichž jednotlivá kola se konají pokaždé v jedné zemi: Slovensko, Slovinsko a Maďarsko. Na Eurocup do Maďarska, ve kterém se i pořádal odložený slovinský Eurocup jelo 8 českých soutěžících (Novotný Luděk, Novotný Radek, Krátký Aleš, Malčík Radek, Malčík Zdeněk, Lubomír Vaňura, Ivan Havlík a Libor Kristián).Celkem 4 auta vyrazily ve čtvrtek směr Maďarsko, cesta byla dlouhá, ale uvítalo nás za to opravdu pěkné letiště, pěkné počasí a ubytování. Ještě jsme stihli udělat zkušební "skoky" a šlo se po chvíli povídání do hajan. Bohužel už v noci se někteří probudili kvůli toho, že dost pršelo ... a pršelo, pršelo a ... pršelo celý pátek, kdy se mělo odlítat 6 základních kol slovinského kola. Místo toho jsme shlédli Avatara a povídali do pozdního odpoledne, kdy se na hodinku okolo 18-19 udělalo okno, takže opět do vzduchu neboť tréningu neni nikdy dost. Se strachem v očích jsme se ráno (v sobotu) probírali, ale bylo to ok .. nepršelo! Ale byly mraky od nevidím do nevidím, ale létalo se, to bylo hlavní .... Hned první kolo jasně ukázalo potencionální sílu české výpravy - na potencionálních finálových místech (bylo 10 startovišť) bylo 6 Čechů. Po 4. kole se docela rozpršelo a vypadalo to špatně ... obavy že se nebude škrtat byly naprosto děsivé, ale naštěsti se to po hodině uklidnilo a létalo se i páté škrtací kolo. Po seškrtání se do finále (10 míst) dostalo 6 českých borců, což je v konkurenci 4 států super! Létaly se dvě finálová kola, ale protože už bylo špatně vidět, tak se poslední finále ukončilo s tím, že se přesune na neděli ráno od 7 hodin. Abych se vrátil ještě k prvnímu letovému dni (sobota): celý den byl pod mrakem a bylo to o "motoruj a padej" - motorovalo se v klidu okolo 40-ti a mnohdy i více. Neděle vypada o poznáni lépe, mraky sice taky byly, ale vypadaly, že se rychle rozpadnou a tak se taky stalo. V 7 ráno se dolítavalo finále ze slovinské sobotní soutěže, a nakonec se podařilo "napadat" v následujícím pořadí: 1. Novotný Luděk, 2. Radek Malčík, 3. Novotný Radek, 5. Krátký Aleš, 6. Zdeněk Malčík, 7. Libor Kristián. Mimořádný úspěch a "český" stan se stal nenáviděným .. :-) Po malé pauze se začalo nanovo... Počasí se umoudřilo a začala taktická bitva motor-kluz která byla teda opravdu nervy drásající. I když určitě zbytek soutěžících doufal, že to včera byla náhoda, tak po prvním kole, kdy na prvních 7 místech byli opět Češi (Novotný Radek, Krátký Aleš, Novotný Luděk, Zdeněk Malčík, Vaňura Lubomir, Radek Malčík a Libor Kristián) muselo byt všem jasné, že nejsme žádná béčka a jsme asi kvalitní oddíl. Maďarské kolo bylo opravdu, ale opravdu mnohem těžší, zajímavěší a napínavější. Motorovalo se opravdu málo (kolikráte pod dvacet) a spouštěla se řetězová reakce typu když jeden "motor stop" tak kolega slyší, taky .. další slyší, taky .. další atd., docela sranda, ale díky tomu se lítalo opravdu na rukách, poznalo se kdo je pilot, vyčichá termiku a nebo má opravdu kvalitního pomocníka, neboť se v Maďarsku asi nějak přemnožili ptáci, a lítali v hejnech o 10-ti a více kusech a když jste chytli "vlnu ptáků" tak stačilo mít trošku nervy a vypínat dříve a frk za nima ... v drtivé většině kol to vycházelo. Celkově se v průměru motorovalo o 15 vteřin méně než v sobotu. Po pěti napínavých kolech to dopadlo takto: 2. Novotný Radek, 3. Novotný Luděk, 4. Krátký Aleš, 5. Radek Malčík, 7. Zdeněk Malčík a šlo se na finále. Nervy maximální a na 15 minut se v prvním kole motorovalo 20 vteřin nicméně z mého pohledu byly největší nervy v druhém finále do kterého jsme nastupovali z těchto pozic: 2. Krátký, 3 . Novotný.L, 4. Malčík.R, 6. Novotný.R, 7. Malčík.Z. Bylo to už docela pozdě večír, a termika kde nic tu nic ... postupně odpadávali jeden pilot za druhým i když se motorovalo o 10-15 vteřin více, a nakonec zůstali ve vzduchu pouze bratři Novotní a Kraťas .. (všichni kromě Radka Malčíka spadli okolo 10-11-té minuty, ten až před 14.) posledni 3 minuty vypadaly jako nekonečné ... 3 éra ve výšce zhruba 15-20 metrů hezky vedle sebe bezmocně stály v mírnem vánku a piloti je drželi doslova očima a pomocníci zase urychlovali čas ve stopkách. No bylo to vydojené, maximálně vydojené ... a dva jsme přistáli v 15:00 (Luděk vypadl asi 20 vteřin před) ale tak tak, že rezervy bylo tak na 5 vteřin, více ani prd jak se říká. Radek natahoval a nedolétl na bod ...... a tak vyhrál Aleš K. Celkově tedy: 1. Krátký Aleš, 2. Novotný Radek, 3. Novotný Luděk, 4. Radek Malčík, 7.Zdeněk Malčík. Po ukončení následovala uzavírací ceremonie za jednotlivé Eurocupy (slovinský a maďarský + celkové vyhodnocení seriálu Eurocup). Pro medaile a poháry chodili Češi neustále a vysbírali jsme tam tolik pohárů, že to až bylo ostudné ........ :-) Je třeba podotknout, že jsme se umístili dobře i v celkovém součtu dvou nejlepších soutěží (cca 1. Novotný Luďěk, 2. Radek Malčík, 3. Novotný Radek - ?? nejsem si jist, a na netu to není). Technické info: - Luděk lítal i velké F5J, kde byl na maďarské soutěži 2. i když kolikráte nestíhal běhat tam a zpět v obou kategoriích - Daidalos od Ypsi.cz je opravdu klasa, Maďaři, Slováci i Slovinci okukovali s čím lítame a jak je možné, že nám to tak jde ... stejně víme, že to je rukama no ne ? HAHAHA (ne vážně, díky Martinovi za jeho éra... když se spoji dobré éro a obstojný pilot, je to koncert) - organizace supr, ale je třeba rozumět anglicky - jídla bylo fakt hodně - chatky luxusní, tak i plocha a letiště - junioři - docela srandakategorie když se přihlásí pouze dva, tři ... Ale i tak dobrý. Lubomír Vaňura si tak odvezl dvě medaile v kategorie junior - bohužel jinak zůstal vždy těsně před branami finále - Ivan Havlík bohužel do finále nepostoupil ani v jednom závodu, ale na to, že více než rok nelítal se umístil taky velmi pěkně - v sobotu večer organizátoři udělovali speciální cenu pro nejlepšího juniora v outrunner a cena byla více než luxusní - zbrusu nový F5J stroj a ten si odnesl Radek Malčík za perfektní výkon, když odlítal 4 tisícovky a právem si toto éro zasloužil! Opravdu nádherná cena, kterou museli obdivovat všichni. Zdroj: volně upraveno ze stoupak.cz Fotky: picasaweb Výsledky: F5JFUN ![]() 12.9.2010 Rouské - propagační akceO víkendu 10.-12. září se konal v nedaleké obci Rouské Sraz rodáků. V neděli po 14 hod. vystoupili na akci i naši kluboví modeláři.Zúčastnili se Karel se svoji kočkou, Boráňovi, Vališovi, Jirka a Petr Blaťákovi a SV (oba s Q11). Fotky a video z akce jsou zde: Vasaajasa - rajce 28.8.2010 Valašská termika č. 3 RCEJ - RCEK VsetínV sobotu se konal poslední závod na letišti Janová. Počasí bylo z počátku oblačné, potom deštivé, ale odpoledne již polojasné. Termika jako vždy - spíš ne, ale občas ano. Vítr proměnlivý až nárazový, většinou západní od 1 do 6 m/s.Zajímavosti: - z místních borců nebyli přítomni všichni - např. chyběl pan Robocop - v RCEK soutěži někteří motorovali až 1 minutu - "chyběl" prostě vzduch .... - Radim B. "zničil" 1 regulátor a 1 elmotor Turnigy - vidět byl model Maxx od f. Reichard - kolem letiště rostla kukuřice, naštěstí v ní nikdo neskončil a svůj model hledat nemusel - SV létal RCEK s modelem poháněným 400 ...... a i výsledek tomu vcelku odpovídá :-( Další info a foto: Fotky - jiri70 LMK Polanka 21.8.2010 Paskovská RCEK v PolanceNa známě letiště v Polance jsme vyjeli tentokrát ve velmi omezené sestavě - Lubomír V. a SV. Ve stejném termínu se totiž konal na našem letišti v Hranicích JMM 2010. Počasí bylo velmi slunečné a na azurovém nebi byly modely dosti špatně vidět. Termika občas byla a občas ne. To, že byla nám předvedli místní specialisti - letka 12 čápů vykroužila poměrně nízký stoupák a nechala se s ním unášet směrem na Polanku.Zajímavosti: - 24 startujích, 5 kol + finále, 6 startovišť - dobrá organizace ve velmi omezené sestavě pořadatelů - 2 u PC (manž. Krátcí) + 6 časoměřičů/časoměřiček (část z nich údajně z Marianského údolí jako výpomoc) - finále se zúčastnily 4 Dajdaly a 2 Q11 Další info a foto: LMK Polanka 7.8.2010 Mistrovství ČR RCEJ 2010 Hranice a 8.8.2010 RCEK HraniceTentokrát jsme nikam nevyjížděli, poněvadž se soutěž RCEK a dokonce i mistrák RCEJ konal na domácím letišti v Drahotuších.Část zprávy o využití Grantu regionu Hranicko: Příprava akce začala již v loňském roce přihlášením kandidatury na toto Mistrovství u Modelářského svazu ČR. Vítězem výběrového řízení se stal náš klub a tak po mnoha letech mohlo být Mistrovství ČR RCEJ uskutečněno poprvé na Moravě. Dalším aktem byla účast našeho předsedy Modelářského klubu pana Jana Vališe na pracovní schůzce v Hradci Králové v březnu tohoto roku, kde proběhla odborná instruktáž spojená s podepsáním speciálních smluv všech pořadatelů z celé České republiky, kteří v tomto roce pořádají mistrovské celostátní soutěže. Další přípravné práce pokračovaly tentokrát již přímo na letišti v Drahotuších začátkem května, kdy byly zabetonovány patky pro 50 metrů dlouhou ochrannou síť, která je nutná dle bezpečnostních norem. Tato síť při vlastní akci fyzicky odděluje startoviště se závodníky a modely od přihlížejících diváků. Dále bylo nutné předem zajistit audio vybavení pro ozvučení, PC techniku, speciální software a kancelářské potřeby, časoměřiče včetně jejich proškolení, měřící stopky, dalekohledy, výrobu měřících pásek a středových terčů startovišť, 2 elektrocentrály včetně prodlužovací kabeláže, přenosné WC, pitnou vodu, firmu pro zajištění občerstvení pořadatelů a diváků, stany a stříšky jako ochranu proti slunci nebo dešti, lavečky, bezpečností hraniční pásky, odpadkové pytle, označení příjezdů a jednotlivých sektorů technického zázemí, tisk plakátů a jejich vyvěšení, reklamu a propagaci v mediích a na Netu, kontakt s celostátním trenérem RCEJ, zajistit 3 autorizované členy jury, zajistit sponzory a včetně jejich pozvání na akci atd. Pro vlastní akci bylo nutno také zajistit dostatečně velkou plochu, kde se měla akce uskutečnit a bylo nutné tuto plochu upravit. Plocha startovišť i zázemí musela být 4x větší než plocha která je běžně používána pro provoz modelů v průběhu roku na letišti Aeroklubu Hranice v Drahotuších. Tato „větší“ plocha byla vyznačena a musela být v průběhu několika týdnů před vlastní akci 5x strojně sečena. Harmonogram prací poslední týden před akcí: 4.8.2010 – poslední sečení celé plochy o výměře 5000 m2 – šlo o letovou zonu a prostor pro technické zázemí včetně parkoviště aut diváků 6.8.2010 – převoz veškerého technického vybavení a materiálu nutného pro vlastní akci, instalace – výstavba stanů, stříšek, ochranné sítě, vytýčení startovišť, označení jednotlivých sektorů zázemí, parkoviště a plochy pro stanování, vyznačení příjezdových komunikací atd. Na přípravě akce i na vlastní akci se podíleli prakticky všichni členové Modelářského klubu Aeroklubu Hranice a dále externí spolupracovníci. Konkrétně tyto osoby – členové Modelářského klubu Hranice: Jan Vališ, Lenka Vališová – příprava a organizace celé akce, příprava projektu a propozic vlastní soutěže, kontakt se Svazem modelářů ČR, kontakt s přihlášenými závodníky – předběžná prezence, zajištění občerstvení a přepravy materiálu, výroba a prodej 100 ks malých házedel pro děti, zajištění označení vjezdů a plochy, příprava vlastní plochy – vysečení trávy, fotodokumentace, propagace akce, kontakt s místním tiskem, fotodokumentace atd. Václav Boráň – zajištění audio techniky a jejich přeprava, zajištění mobilního WC TOI, přeprava laviček a stanu, zajištění organizace vložené soutěže házedel pro děti atd. Vojtěch Zima – zajištění sponzorů včetně jejich pozvání na akci, kontakt s vedením města Hranice, zajištění jury, kontakt s vedením Aeroklubu Hranice atd. Martin Dietl – příprava prezenční listiny, seznámení s novou verzí spec. software, studium aktualizovaných pravidel RCEJ, spoluzajištění sponzorů, hlavní startér soutěže a vedoucí PC týmu Stanislav Vinklárek – technické konzultace, kontakt s celostátním trenérem RCEJ p. Veselovským, spoluzajištění sponzorů, zajištění a kontakt s časoměřiči, propagace – zajištění tisku plakátů a jejich vyvěšení, objednávka 3 sad trofejí - pohárů, reklama na akci v regionálních rozhlasových studiích – radio Rubi, hitradio Orion a radio Čas, kontakt s Hranickou rozvojovou agenturou atd. Tomáš Terk – zajištění pitné vody, přeprava materiálu, výstavba zázemí, časoměřič Standa Terk – časoměřič Karel Bližňák – výroba laveček a hraničních kolíků Pavel Hofman – zajištění vysečení letové plochy a zázemí Jiří Blaťák – fotodokumentace, vyvěšení plakátů, časoměřič Pavel Hriník – časoměřič Milan Cvenar – časoměřič, stavba zázemí Zbyněk Smola - stavba a likvidace zázemí Radovan Sohr – likvidace zázemí, zajištění letové ukázky aerokombat jako vedoucí této skupiny s dalšími členy Aeroklubu Hranice Lubomír Vaňura – stavba a likvidace zázemí Jiří Kolacia – časoměřič Pavel Papoušek – stavba zázemí, časoměřič Michal Horáček – přeprava materiálu, časoměřič Vojtěch Šimon - časoměřič Externí spolupracovníci: Aleš Krátký – Leteckomodelářský klub Paskov – zapůjčení speciálního software-programu – viz http://software.sgames.cz Jan Vinklárek – výstavba zázemí, časoměřič Mirek Buryan – časoměřič Josef Oplatek – časoměřič, likvidace zázemí Jan Liedermann – časoměřič Kuba Ptáček – časoměřič Jiří Veselovský – technický konzultant, poradce jury Jiří Zablatzký – časoměřič Andrea Blaťáková – asistent hlavního startéra Popis průběhu akce: Vlastní akce započala prezentací soutěžících v sobotu 7. srpna. Prezentace probíhala od 7,30 hod. do 9,15 hod. Od 8,30 do 9,00 hod. probíhalo školení časoměřičů za přítomnosti trenéra ČR pana Veselovského z Prahy a 3 členů autorizované jury. Poté následoval krátký brífing se všemi přítomnými na akci – pořadatel zastoupený Janem Vališem oficiálně přivítal všechny přítomné, připomněl, že akce je podpořena Grantovým programem regionu Hranicko a jmenoval sponzory, kteří přispěli na věcné dary pro vítěze všech 3 kategorií – žáků, juniorů a seniorů. Vzhledem k nízké oblačnosti a následní krátké dešťové přeháňce byl start 1. kola soutěže odložen na 10,30 hod. V 10,30 hod. se začalo závodit – z 8-mi startovišť po elektronickém odpočítávání najednou vzlétlo 8 modelů které mířily do oblak. Po jedné minutě motorového letu kterou na každém startovišti kontroloval jeden časoměřič následoval bezmotorový let těchto modelů a jejich přistání zpět do startovního kruhu. Do startovací karty každý časoměřič zapsal dobu letu – maximum je 600 sekund a vzdálenost modelu od středu přistávacího kruhu. Po první skupině soutěžících následovaly lety dalších 4 skupin, takže se během jednoho kola vystřídalo všech 33 soutěžících. Bez přestávky následovaly lety 2. kola a po nich byla cca půlhodinová přestávka na oběd. V přestávce závodily děti s házedly které si sestavili přímo na místě za pomoci modelářských instruktorů DDM Hranice. Poté byl pro děti a ostatní diváky předveden shoz modelu rádiem řízeného parašutisty z velkého modelu letadla a následovala akrobatická exhibice 2,5 metrového modelu akrobata Vaška Boráně. Mezi mnoha desítkami diváků – přesný počet neznáme – vstupné bylo zdarma, jsme přivítali hlavního sponzora modelářské soutěže pana Bohuslava Reicharda z Brna – známého výrobce stavebnic modelů letadel, které vyváží do mnoha zemí světa, dále starostu města Hranic Mgr. Miroslava Wildnera a akci také navštívila a pohárem přispěla místostarostka Ing. Radka Ondriášová. Akci navštívil také Martin Bílek - www.ypsi.cz – známý výrobce modelů letadel kat. RCEJ z Valašského Meziříčí. Během celého dne mohli diváci nejen sledovat celé soutěžní klání, ale i sami si vyzkoušet, že není lehké si vlastní model – třeba jen házedla sami postavit. K prodeji totiž byl nabízen model malého házedla, který je určen především pro děti a mládež. Házedel se prodalo cca 30 kusů takže se dá říci s trochou nadsázky, že je mezi námi dalších 30 nových modelářů. Po přestávce probíhaly soutěžní lety zbývajících 4 kol, které byly ukončeny v cca 17,00 hod. Soutěžení bylo završeno speciálním závodním letem 8-mi nejlepších soutěžících o pohár místostarostky Hranic Ing. Radky Ondriášové. Po kontrole výsledků a jednání jury bylo přistoupeno k oficiálnímu vyhlášení výsledků a předání cen vítězům. Poháry vítězům a sponzorské ceny předala místostarostka města Hranic Ing. Radka Ondriášová. Oficiální výsledkové listiny: M ČR RCEJ Hranice.pdf RCEK Hranice.pdf Neoficiální výsledky: RCEJ žáci RCEJ junioři RCEJ komplet RCEK komplet ![]() Mistrovství ČR RCEJ 7.8.2010 a RCEK 8.8.2010![]() Modelářský klub Aeroklubu Hranice pořádá v sobotu 7. srpna 2010 na letišti v Drahotuších Mistrovství České republiky v kat. RCEJ - rádiem řízených termických modelů elektrovětroňů. Start 1. kola soutěže je v 9,30 hod. Akce je podporována Grantovým programem regionu Hranicko. Vstup zdarma. Občerstvení zajištěno. Srdečně zvou pořadatelé. Pozn.: změna původních termínů 29.5. a 30.5.2010 www.modelarihranice.ic.cz www.regionhranicko.cz Sponzoři: Reichard Modelsport, Olomoucký kraj, Satria Olomouc, 4USE sro, www.vinklarek.cz, Hořejší model, Ekoltes Hranice a.s., TONDACH 31.7.2010 Hořice RCEKNa daleké letiště nad Hradcem Královým jsme se vydali poprvé a to v sestavě Vinklárek, Vaňura a Zima. Počasí bylo netypický výborné - jasno až polojasno, slabý vítr do 2 m/s což vyhovovalo všem, jen ne nám ....... stačilo nenaletět 10 minut a bez škrtacího kola následoval pád na spodní konec průběžného pořadí .....Zajímavosti: - 33 startujících, 4 kola a dvojnásobné finále po 9 borcích - skvělé občerstvení - točené pivo za 15 Kč, guláš, klobásky, hořické trubičky z míství Válcovny trub Hořice - mnoho modelů klasické celobalzové konstrukce - časoměřiči ve věku 15 až 85 let na 6-ti startovištích - jeden omylem neřízený model spadl kousek od letiště místního Aeroklubu - skvělá a pohodová organizace - dokonce i hlavní starter-ředitel soutěže Petr Dušek stíhal nejen soutěž organizovat, ale i soutěžně létat Další info a foto: Stoupak.cz 26.6.2010 Vsetín-Janová RCEJ / RCEKNa krásné a malé model. letiště a jejich "termiku" jsme se všichni těšili a opět jsme nebyli zklamáni - vítr 4 až 12,5 m/s a silná turbulence s nevídanými klesáky prověřila všechny modely až na doraz ......Zajímavosti: - Zbyněk S. "přistál" v 1. kole RCEK v lese ...... naštěstí model našel a z vysokého stromu snesl - občerstvení bez piva ...... - po soutěži jsme jeli ještě propagačně létat do Ústí Další info a foto: LMK Polanka 20.6.2010 Valašské Klobouky RCEJ / RCEKNa známé letiště jsme se vydali v omezené sestavě S.V., Lubomír V. a Petr. B. Problémy byly již s příjezdem do Klobouk kvůli 14 km objížce Valašské Polanky ... Počasí bylo jako obvykle "skvělé" - půl dne pršelo a mžilo a zbytek dne silně foukalo. Nicméně nikdo to nevzdal a odlétalo se 4 + 4 kola obou soutěží plus finále RCEK.Zajímavosti: - hodně nulových přistání - několik poškozených modelů - klobása + káva v ceně startovného a další výborná klobáska za 15 Kč Další info a foto: LMK Polanka 12.6.2010 Chotěboř - přebor Čech a Moravy RCEKNa daleké letiště se vydali pouze 2 naší borci - Vojta Zima a žák Lubko Vaňura. Přeboru se zúčastnilo 38 závodníků a v silné česko-moravské konkurenci a za horkého letního počasí nebylo jednoduché uspět. Létalo se 5 kol + finále. Vojta obsadil slušné 19. místo a náš nadějný mladý závodník byl dokonce 10., což je vynikající výsledek - a soutěž žáků navíc vyhrál rozdílem dvou tříd.Zajímavosti: - překvapivý počet závodníků - 38, loni jen cca 12 - 5 kol + finále - až na výborný výsledek Zd. Malčíka se do finále nikdo z Moravy nedostal Další info a foto: LMK Chotěboř a LMK Polanka 6.6.2010 Polanka RCEKDalší soutěž na známém letišti se konala o den později než bylo naplánováno. Nakonec se počasí vydařilo a příjezdová polní cesta byla natolik sjízdná, že nikdo nezapadl.Zajímavosti: - další Q11 - 4 kola + finále - Radek S. spálil 2 elmotory ... - mnoho sponzorů/sponzor. darů - na výsledcích je poznat, že bez trenera nejsou naši závodníci schopni dosáhnout stupně vítězů ..... Další info a foto: LMK Polanka 22.5.2010 Přáslavice RCEK1. soutěž pro nás na neznámém letišti se konala za slunečného až deštivého počasí. Přihlášených bylo 20 soutěžících - přijelo 18 kteří odlétali 5 kol a nejlepších 5 postoupilo do finále.Zajímavosti: - nové modely 2x Q11 - blízkost dálnice - Radek S. při jednom z letů dosáhl výšky 830 m ! Další info a foto: LMK Polanka 17.4.2010 Vsetín RCEJ/RCEKValašská termika se létala v sobotu 17.4. za jasného/polojasného počasí ve větru od 0 do 5 m/s. Obě soutěže se létaly na 4 kola a RCEK i na finále.Naše ekipa přijela v nejsilnějším složení a v soutěží RCEJ jsme byli všichni do 7. místa. Rovněž v soutěži RCEK byly výsledky výborné - 2. a 3. místo v silné konkurenci je velký úspěch. Zajímavosti: - soutěže RCEJ se zúčastnil i místní borec - Honza Gerža (Robocop) s oldtimerem o rozpětí cca 1,2 m a hmotnosti 360 g, který obsadil fantastické 5. místo - RCEK soutěž se létala na 4 kola - dle pravidel se nejhorší výsledek neškrtá, což mnohé překvapilo (nejhorší výsledek se škrtá až při létání 5-ti a více kol) - 23 modelářů z 28 použilo system 2,4 GHz - nové modely Elan - Reichard; model s tlačným pohonem a další nové modely/křídla f. Ypsi Další info a foto: LMK Polanka
Soutěže RCEJ/RCEK v roce 2010 na Moravě17.4. Vsetín RCEJ, RCEK1.5. Polanka RCEK 22.5. Přáslavice u Oc RCEK 29.5.(7.8.) Hranice MČR RCEJ 30.5.(8.8.) Hranice RCEK 5.6.(6.6.) Polanka RCEK 12.6.(20.6.) Val. Klobouky RCEJ, RCEK 26.6. Vsetín RCEJ, RCEK 21.8. Polanka RCEK 22.8. Val. Klobouky RCEJ, RCEK 28.8. Vsetín RCEJ, RCEK - viz Kalendář 2010 Výsledky našich modelářů v sezoně 2009 - RCEJ/RCEK
Termíny soutěží v roce 2010 pořadané naším klubem13.-14.3.2010 - Světový pohár F1E Winter Cup 1 a 2 - víkend29.5.2010 - Mistrovství České republiky RCEJ - sobota 30.5.2010 - veřejná soutěž RCEK (F5J 400/outrunner) - neděle 10.-11.7.2010 - soutěž RC parašutistů - Para Cup, letecká show - víkend 4.9.2010 - Mistrovství ČR F1H, J, G Doporučené kombinace pohonů RCEJpři použití 8-článku NiMH:- MIG 400/6 V + převod 3:1 + vrtule 11/8" - MIG 400/6 V + převod 5,23:1 + vrtule 13/11" - MIG 400/6 V + převod 3,6:1 + vrtule 12/8" nebo 12,5/7,5" při použití 2-článku Li-Pol: - Speed 400/4,8 V + převod 5,23:1 + vrtule 12/8 až 12,5/7,5" - MIG 400/6 V + převod 3,6:1 + vrtule 12,5/9 až 13/11" - MIG 400/6 V + převod 4,23:1 + vrtule 13/10 až 14/9" - MIG 400/4,8 V + převod 5,23:1 + vrtule 13/11 až 14/10" Pozn.: listy Aeronaut Ac elmotory nastupujíVzhledem k tomu, že jsou elmotory ř. 400 létané v RCEJ značně přetěžovány a tím klesá jejich životnost, bylo navrženo použití i Ac elmotorů. Zpočátku se uvažovalo o řadě 2212 (cca 55 g), později o řadě 2208 (do 48 g, délka magnetů max. 9 mm). Nakonec se ovšem v praxi ukázalo, že model např. s elmotorem AXI 2208/20 má stoupavost kolem 10 m/s což je mnohem víc než model s elmotorem ř. 400. Proto vznikla nová kategorie RCEK s tím, že pravidla jsou velmi podobná jako RCEJ, ale jsou v nich i zásadní změny: variabilní doba letu (měří se jen bezmotorový let), možnost startovat podruhé během pracovního času 10 minut a omezení hmotnosti modelu na min. 500 g.Něco o pravidlech RCEJPravidla RCEJ jsou vcelku jednoduchá - je určen typ elmotoru ř. 400 - např. Speed 400/6 V, Mig 400/6 V apod. s možností použití převodovky; dále je definován typ aku - NiCd nebo NiMH max. 8 článků nebo 2 čl. Li-Pol nebo Li-Ion akumulátorů. Startuje se hromadně dle počtu startovišt - min. 3. Doba motorového letu je 1 minuta, poté nastává bezmotorový let a přistání v 10-té minutě do přístávacího kruhu.Za každou vteřinu letu dostává soutěžící 1 bod a další body - max. 100 má i za přesnost přistání. Od r. 2009 se výsledek každé letové skupiny přepočítává na 1000 bodů vítěze; rovněž je od tohoto roku zavedeno "promíchávání" soutěžících v letových skupinách tak, aby pokud možno nikdo neletěl opakovaně se stejnými soupeři. Kompletní pravidla lze nalézt na webu: www.svazmodelaru.cz - Sportovní řád 200x. Z historie RCEJHistorie vzniku soutěží F5J 400 (dnes RCEJ) se datuje od roku 2005. V našem klubu jsme se rozhodli, že modely pro tuto soutěž začneme stavět v roce 2007 - průkopníkem byl S. Vinklárek, který se již v druhé polovině roku 2007 zúčastnil 2 soutěží. Během několika málo měsíců se této kategorii začali věnovat i další členové klubu - Zbyněk Smola, Radek Sohr, Vojta Zima, Luboš Vaňura a Petr Blaťák. |